Caută

Fata din Povestea PATER a stat de vorba cu cei de la IQads [Creative Business].

Actualizată în: 7 iun.

https://www.iqads.ro/articol/55794/creative-business-irina-marasoiu-tata-in-omagiul-caruia-am-numit-brandul-nostru


Povestea e, pe cat de simpla, pe atat de frumoasa: familia avea o Tuica foarte buna si a hotarat sa ii ofere un ambalaj pe masura. Au transformat astfel tuica familiei, a carei retete e lasata mostenire din generatie in generatie, si au promovat-o ca produs premium. PATER e afacerea intregii familii, spune Irina Marasoiu, fata din povestea PATER. Bautura se face din fructele din livada, iar mama Irinei scrie manual pe etichete numarul fiecarei sticle si lotul, acesteia iar etichetarea se face doar manual.

Nu este chiar simplu sa fii un mic producator de bauturi alcoolice intr-o piata dominata de branduri internationale mari, dar am invatat ca fix acesta este atuul nostru si puterea noastra. Dezvoltarea noastra se bazeaza pe faptul ca avem la baza produse artizanale, autentice si de aici trebuie sa plece totul, spune Irina.

Clientii sunt din ce in ce mai numerosi si mai diversi. Daca au pornit in minte cu profilul barbatului care consuma un cognac fin si bea un whiskey de calitate, pe parcurs cei de la PATER au descoperit ca produsul lor este consumat si de tinerii din generatia Z, si de doamne si de domnisoare si in general de oameni care vor sa descopere sau sa redescopere produse autentice. Sunt, insa, la inceput de drum in educarea gustului romanilor, pentru ca exista o mentalitate gresita, perpetuata de-a lungul timpului, legata de tot ce inseamna tuica, produse locale, produse artizanale.

Cum au reusit, in ciuda acestor prejudecati, sa faca din tuica un produs premium, povesteste mai multe Irina Marasoiu, in cadrul seriei Creative Business, inspirata de BT Mic. E nevoie de multa pasiune si determinare pentru a dezvolta o astfel de afacere de familie, mai ales pe o piata atat de aglomerata. Si mai e nevoie de puterea de a tine piept NU-urilor de tot felul care apar pe drum. Cum au depasit ei piedicile, cititi mai jos.


Familia din spatele businessului


Eu sunt Irina, Fata din Povestea PATER si sunt persoana care iese mereu in fata cu brandul nostru, insa in spatele Brandului PATER se afla intreaga noastra familie si fiecare membru are rolul sau in poveste.

Tata, in omagiul caruia am numit brandul nostru, este maestrul familiei. El detine talentul si secretul distilarii si orchestreaza tot ce tine de productie. Inginer horticol de meserie, tot el este cel care are grija de livezile familiei, livezi ce ne asigura majoritatea materiei prime pentru distilatele noastre.

Parcursul catre antreprenoriat


Eu am oscilat o perioada pana mi-am gasit drumul, sau pana am ajuns sa fac ce imi place cu adevarat. La baza sunt architect, dar s-a dovedit ca imi place mai mult sa construiesc povesti noi bazate pe traditiile noastre.

In familia noastra, intr-un fel sau altul, toti suntem antreprenori. PATER s-a nascut din dorinta de a continua o traditie a familiei, traditie intemeiata cu peste 5 generatii in urma. Nu ne-am gandit si nu ne gandim nici acum ca ar fi o afacere, mai degraba este o poveste pe care incercam sa o spunem pentru a fi auzita de cat mai multa lume.

Afacerile si proiectele pe care le aveam deja ne-au dat curajul sa incercam. Avem un lant de magazine de vinuri si un magazin on-line. In clipa in care ne-am propus sa ne autorizam si sa transformam tuica intr-un produs premium, am luat in calcul si varianta cea mai rea, in care am fi nevoiti sa vindem toata productia doar in magazinele noastre.


Abilitati de antreprenor


Pasiunea. Aceasta este prima care imi vine in minte. Nu poti sa reusesti ca antreprenor fara pasiune.

Legat de educatie, pe aceasta o poti dobandi de-a lungul timpului. Pe mine facultatea de arhitectura m-a ajutat sa imi dezvolt un gust al frumosului, al lucrului trainic, dar nu m-a pregatit in niciun fel pentru rolul meu in povestea PATER. Am invatat si inca invat, incerc sa acumulez cat mai multe cunostinte legate de productie si de distilare, fur de la tata, dar caut si varianta academica de studii pentru tot ce inseamna domeniul distilatelor internationale.

Printre abilitatile necesare as mai enumera perseverenta si incapatanarea, acestea facand parte din puterea de a nu il accepta pe NU.

Noi ne-am lovit constant de NU-uri si foarte multe piedici, dar in loc sa ne dea inapoi, primul NU ne-a intarit si depasirea lui ne-a strecurat convingerea ca putem sa darmam si alte ziduri si bariere din drum.

O tuica buna


PATER a aparut din din dorinta de a aduce consumatorului de distilate traditionale un produs premium si acesta a fost primul lucru care ne-a diferentiat in piata. Aveam o Tuica foarte buna si am hotarat sa ii oferim un ambalaj pe masura. Consideram ca am reusit sa avem rezultatul droit. In foarte scurt timp de la lansare am primit recunoastere internationala specializata, castigand Medalia de Aur, pentru design si concept de produs, la International Wine & Spirit Competition - Design & Media Awards 2018 de la Londra. Au urmat medaliile de Aur, Argint si Bronz, pentru gust de la Spirits Selection si International Wine & Spirit Competition.

Investitia initiala a fost de aproximativ 50 000 de euro si a presupus utilarea si amenajare distileriei si tot ce inseamna brandingul si ambalajul produselor. Am facut totul cu forte proprii si ne-a ajutat enorm ca exista deja o infrastructura a micii distilerii (pentru ca la noi in familie s-a produs intotdeauna tuica). Am crescut exponential si tot profitul l-am reinvestit in business.


Povestea brandului


“O poveste scrisa cu truda si cu mult drag de familia noastra. O reteta proprie transmisa din tata in fiu de-a lungul a cinci generatii. Traditie. Dragoste. Devotament. Familie.

Asta inseamna PATER.”

Acesta este textul trecut pe etichetele noastre si este ceea ce defineste acest brand si pe noi ca familie. Tot din crezul nostru face parte si respectul fata de clienti si mandria de a fi producatori de bauturi alcoolice traditionale. Ne bucuram sa ducem mai departe aceasta traditie si sa aratam intregii lumi ce licori bune se pot face in Romania, cu fructele de aici si cu multa pasiune.

Cat despre brand in sine, numele PATER vine din latina si inseamna cap de familie, tata, preot. Avem un design simplu si unic, care reprezinta exact povestea si traditia familiei. Eticheta este realizata in letterpress, prin 3 presari distincte.

Arborele de pe eticheta este un arbore genealogic cu un trunchi sub forma de structura ADN. Acesta contine initialele liniei barbatilor din familie care produc aceasta bautura de mai mult de 5 generatii. Coroana copacului este realizata din folie de cupru, facand trimitere la alambicul de cupru traditional in care se produce bautura. Mama scrie manual pe etichete numarul fiecarei sticle si lotul acesteia iar etichetarea se face doar manual.

Asteptari


Nu stiu daca vreunul dintre noi a avut mari asteptari legate de acest proiect. Am fost si suntem motivati de realizarea lui, prin entuziasm si lupta purtata pentru a-l vedea pus pe picioare.

Nu este chiar simplu sa fii un mic producator de bauturi alcoolice intr-o piata dominata de branduri internationale mari, dar am invatat ca fix acesta este atuul nostru si puterea noastra. Dezvoltarea noastra se bazeaza pe faptul ca avem la baza produse artizanale, autentice si de aici trebuie sa plece totul.

La inceput de drum am crezut ca vom ajunge sa avem un distribuitor cu o infrastructura de distributie deja creata si ca vom delega partea logistica altcuiva. Aceasta gandire s-a shimbat ”on the business”. Am ales sa gestionam totul noi, asa ca putem spune ca avem un circuit complet: grija livezilor, culesul, fermentarea, distilarea, invechirea, imbutelierea, etichetarea manuala, promovarea, livrarea, distributia si vanzarea directa.


Invataturi


Inca invatam din tot ceea ce facem, dar cel mai important lucru, ceea ce am invatat inca de la inceput, este ca trebuie sa nu te lasi descurajat de piedicile intalnite pe parcurs. Suntem convinsi ca indiferent de domeniu aceste piedici exista si nu trebuie sa ne lasam visul sa se termine acolo.

Poate o sa para ca suntem aroganti, dar nu cred ca am face nimic diferit.

Provocari din pandemie


Fiind un brand premium, ne-am axat intotdeauna pe vanzarea produselor noastre in restaurante de fine dining, hoteluri si magazine specializate, inclusiv in cele din aeroporturi. Pandemia a lovit tare in toate acestea si automat si pe noi. Ne-am concentrat pe vanzarile online si am incercat sa aducem PATER mai aproape de clientii sai listand produsele in bacanii si brutarii. Nu ne-a fost usor, dar suntem convinsi ca cei care au supravietuit acestei perioade au devenit mult mai puternici si mai increzatori in produsele lor.

Ne-am concentrat toate puterile pe calitatea produsele nostre si pe dezvoltarea in continuare a businessului existent.

Am folosit timpul avut in dezvoltarea unor proiecte noi, a unei distilerii vizitabile, a largirii numarului de sortimente din portofoliu si a gasirii unor canale noi prin care sa ajungem la consumatorii nostri.

Clientii


Ne-am creionat la inceput un profil foarte clar al clientului nostru pe care, de-a lungul celor 4 ani pe piata, l-am modificat frecvent, iar acum am ajuns la concluzia ca avem consumatori de toate varstele (speram ca nu minori) si domenii foarte variate. Daca initial aveam in minte profilul barbatului care consuma un cognac fin si bea un whiskey de calitate, pe parcurs am descoperit ca produsul nostru este consumat si de tinerii din generatia Z, de doamne si de domnisoare si in general de oameni care vor sa descopere sau sa redescopere produse autentice de cea mai buna calitate.

Noi cu PATER suntem la inceput de drum in educarea gustului romanilor. Exista o mentalitate gresita, perpetuata de-a lungul timpului, legata de tot ce inseamna tuica, produse locale, produse artizanale si va dura destul de mult pana vom reusi sa o schimbam. Romanii sunt inca in acel punct in care au incredere si accepta sa plateasca pentru produse de import (in cazul nostru bauturi alcoolice), dar nu inteleg de ce ar trebui sa consume si sa plateasca preturi similare pentru produsele romanesti.

Usor, usor, am inceput sa crestem o comunitate de consumatori dar mai este mult de lucru in aceasta directie si noi, ca mic producator, probabil nu vom reusi singuri sa facem o diferenta reala.

Ce putem spune sigur este ca, odata cu premiile internationale dobandite de PATER, a crescut si consumul produselor noastre in Romania, lucru care ne face sa credem iar ca avem nevoie intai de recunostinta internationala pentru a ajunge sa apreciem produsele locale.


Comunicare & promovare


Nu investim in campanii de promovare clasice. Abordarea noastra este una directa, prin intermediul furnizorilor si a evenimentelor cu degustari pe care le organizam (organizam) frecvent.

De asemenea participam la diverse targuri si evenimente, unde cautam sa ne imprietenim direct cu potentialii nostri clienti (Noel, Romanian Design Week,Bucharest International Festival Film, Moldova Film Festival, Targurile Roditor Food Market, conferinte gastronomice etc.).

Cum se mentine optimismul


Nu pot spune ce ar trebui sa faca altii, pe noi ne-a ajutat sa mergem mai departe pe firul povestii noastre, sa ne concentram toata atentia pe viitor si pe munca necesara realizarii acestuia.

Nu am stat nici macar o clipa pe loc, chiar daca piata a fost paralizata. Probabil asta ar putea sa ii ajute si pe ceilalti.

Planuri pentru 2021


Pana la finalul anului speram sa dam drumul la un mic circuit turistic in noua distilerie. Sa organizam evenimente, sa aducem vanzatorii si consumatorii de PATER sa ia pulsul locului si sa le oferim o experienta completa, la noi acasa.

Avem in plan sa imbogatim portofoliu nostru cu inca un produs si sa readucem in stoc unul din produsele noastre vedeta, visinata.

Ne dorim cat mai multe degustari, sa ne intalnim cu prietenii PATER, sa ne facem noi prieteni, sa ciocnim, sa povestim si sa fie totul normal.


72 afișări0 comentarii